Friday 21 February 2020

STATUS PEMASTAUTIN INDIVIDU MENGIKUT SEKSYEN 7 ITA 1967

HELLO GAIS! 
Harini taknak berceloteh panjang, kali ni punya pos nak straight to the point je okies? aci tak aci tak? heheh aci kat india 😋 Haip haip! Meh I nak sambung share kat you gais TAPI haa sebelum tu I nak ingatkan balik seksyen 7 ITA 1967 terbahagi kepada seksyen (1)(a) sampai seksyen (1)(d). SO jom kita start! 😊


Section(1)(a)
➢ Individu mestilah di Malaysia bagi 182 hari atau lebih dalam suatu tahun asas.

Section(1)(b)
 ➢ Berada di Malaysia kurang daripada 182 hari dalam tahun asas DAN tempoh itu dihubungkan oleh atau kepada tempoh lain sebanyak 182 hari atau lebih hari berturut-turut untuk tahun taksiran yang sebelum atau selepasnya mengikut tahun taksiran itu.

 ➢ Walau bagaimanapun, KEMUDAHAN SEMENTARA di Malaysia dianggap sebagai sebahagian daripada "tempoh 182 hari atau lebih hari berturut-turut untuk tahun taksiran sebelum atau selepas itu tahun taksiran tertentu".

 ➟ Ketiadaan ini berkaitan dengan perkhidmatan pekerja di Malaysia dan disebabkan masalah perkhidmatan atau menghadiri persidangan atau seminar atau belajar di luar negara.

 ➟ Ketiadaan ini disebabkan oleh penyakit yang melibatkan dirinya atau ahli keluarga terdekat (pasangan, anak dan ibu bapa sahaja).

 ➟  Ketiadaan berkaitan dengan sosial lawatan tidak melebihi 14 hari dalam agregat.

 ➢ Bermula 2002, seorang individu layak menjadi pemastautin walaupun dia tidak berada di Malaysia pada 31 Disember dan 1 Januari untuk tahun berikutnya. Tapi mereka dikira ada di Malaysia selama 2 hari.

Section(1)(c)
 ➢  Berada di Malaysia selama 90 hari atau lebih pada tahun asas DAN sekurang-kurangnya 3 daripada 4 tahun taksiran terdahulu, dia sama ada bermastautin di Malaysia selama 90 hari atau lebih.

Section(1)(d)

 ➢ Walaupun dia tidak berada di Malaysia DAN bermastautin di Malaysia selama 3 tahun taksiran sebelum dan selepas tahun asas.

OK thats all for today.. Semoga dapat ilmu yang bermanfaat ye semua 😍😇
Tapi kan gais nanti I akan post di next entry contoh dia, incase you guys tak faham or keliru yek yek! OK tata titi titu~ 🙋


p/s: kiranya benda alah ni sebagai penentu status pemastautin lerr! 💁




No comments:

Post a Comment