Friday 24 January 2020

APA ITU AUDIT

Hyee guysss!! Semalam I dah jnji nk story ape itu audit kan? Stay Tuned!

Tau tak, uolls kene simpan rekod, dokumen dan helaian kerja uoll selama 7 tahun untuk tujuan pengAUDITAN. Haaa~ Audit tu ape? mesti ada yg tak tau kan? So sbbtu hrini I nak cerita tentang audit..

Audit ni penting untuk Syarikat kerana syarikat mempunyai pemegang saham (pemilik syarikat). Dan pemegang saham perlulah melindungi aset mereka didalam syarikat daripada diseleweng atau lain - lain. Oleh itu, audit berfungsi untuk memeriksa akaun syarikat dan memastikan akaun syarikat tepat dan tiada kesalahan.

Audit adalah sistematik dan bebas pemeriksaan buku-buku, akaun, rekod berkanun, dokumen dan baucer sebuah organisasi untuk menentukan seberapa jauh penyata kewangan serta bukan pendedahan kewangan hadir secara benar dan adil melihat kebimbangan. Ia juga untuk memastikan buku-buku akaun dijaga dengan baik oleh kebimbangan seperti yang dikehendaki oleh undang-undang.

Audit memberikan pihak ketiga jaminan untuk pelbagai pihak yang berkepentingan seperti pemegang saham.  

Sebagai hasil dari audit, ianya berkesan menilai dan meningkatkan keberkesanan risiko pengurusan, kawalan, dan urus proses lebih perkara itu.


One more thing I nak bgtau.. Audit ni hanya untuk company SAHAJA tauu.. sama ada Sdn Bhd atau Bhd.. Enterprise tak perlu pun audit ni ðŸ˜‰

No comments:

Post a Comment